Kesabaran

Salah satu ciri orang-orang beriman ialah orang-orang yang saling menasihati dalam kebenaran dan kesabaran.

Kesabaran itu adalah bekalan orang yang terpaksa, dan kerelaan itu adalah darjat ketinggian para arif.

Syukur dan sabar merupakan sarana meningkatkan kualiti diri agar lebih berharga dalam pandangan Allah.

Setiap hari kita selalu dituntun oleh keinginan. Kalau tidak sabar, keinginan inilah yang akan menjerumuskan kita.  Luruskan niat ketika datangnya keinginan.

Kita dikurniakan oleh Allah keinginan. Keinginan itulah yang menuntun sikap. Kalau tidak sabar, kita kehilangan niat. Padahal niat adalah kunci agar amal diterima.

Berhati-hatilah, nafsu akan membutakan kita dari kebenaran. Kita harus sabar untuk bertanya, benarkah niat saya ini?  Betulkah tujuan saya? Mintalah petunjuk kepada Allah.

Kegagalan itu adalah ketika kita tidak sabar menghadapi sesuatu hal yang tidak sesuai dengan keinginan kita.

The URI to TrackBack this entry is: https://permatakata.wordpress.com/2009/01/24/kesabaran-3/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 KomenTinggalkan komen

  1. bagus neh..boleh donk untuk dijadikan sebagai referensi kata-kata..

  2. salam…kata2kesabaran itu sendiri memang bagus yang x bagusnya perbuatan manusia itu sendiri…mcm saya sendiri..dah kawin 11 tahun..sabar pun dah 11 tahun..tapi perangai laki x juga berubah malah menjadi2…nak kata gila pompuan tu x la pulak tapi gila berkawan sampai tak ingat anak bini…bini ni dah jadi mcm tunggul dalam umah…sikap telah la makin menjadi2 berubah..maki pukul ni dah jadi makanan aku sejak berkawan ni…anak dah tak peduli…boleh nak sabar lagi ke???
    bila baca bab kesabaran ni memang la setuju dan syahdu rasa..tapi kesabaran itu sendiri menguji minda dan fikiran yang terbatas ni…maaf saya mungkin tak dapat beri komen tapi cerita pulak masalah saya..tapi kalau ada pendapat dan komen yang membina email kan ke add saya:acik_lin@yahoo.com.my..trm ksh…

    • salam puan, Allah tidak akan tanya puan tentang perangai suami puan, tapi Allah akan tanya puan mengenai tindakbalas atau reaksi puan sendiri keatas apa sesuatu termasuklah tindakbalas puan terhadap perangai suami puan. Allah memberi tarbiah kepada kita dalam berbagai cara dan yang pasti kesabaran tidak dapat diajar oleh tuan guru di majlis ilmu, atau dengan kita mentela’ah kitab-kitab. pengalaman adalah sebaik-baik pengajaran untuk membentuk kita sebagai seorang yang mempunyai akhlak yang terpuji. saya berdoa agar saya dan puan dapat mengharungi segala dugaan hidup ini

      salaam

  3. aku suka kata” kesabaran

    • aku juga

  4. sangat brmanfaat..

  5. izinkan saya untuk slalu share blog anda, agar ilmu ini tidak berhenti ‎​∂ϊ saya. Terima kasih semua ilmu πƴª,sangat bermanfaat alkhusus buat saya pribadi.


Tinggalkan Jawapan

