Mutiara kata Keluarga Bahagia

Bahagiakanlah keluarga kita sebelum membahagiakan orang lain.

Kesolehan keluarga menjadi penentu bagi tegaknya sesuatu bangsa yang aman, makmur dan sejahtera.

Sebahagian dari kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia.

Ciri orang yang mencintai keluarganya adalah dia selalu bersabar dalam mendidik akhlak dan keimanan keluarganya.

Seorang yang bekerja keras untuk menunaikan tanggung jawab kepada keluarganya adalah bukti kasihnya kepada keluarganya.

Tingginya darjat suami ditentukan oleh perjuangannya menjadi pemimpin rumah tangga, sehingga dituntut menjadi teladan yang baik bagi keluarga yang dipimpinnya.

Sesungguhnya keluarga itu tempatnya yang aman dan selesa dalam berkongsi suka dan duka.

Kasih sayang yang terjalin diantara anak dan ibubapa mampu melahirkan sikap jujur dan terbuka.

Kekuatan cinta yang tulus mampu menggerakkan lisan untuk senantiasa berterima kasih kepada pasangan, anak ataupun ibubapanya.

Mencintai keluarga adalah amanah bagi setiap manusia.

Pecinta keluarga tidak akan membiarkan dalam rumahnya berlaku keburukan dan kemaksiatan.

Anak-anak lebih memerlukan contoh dan keteladanan dari kedua ibu-bapa mereka daripada celaan dan kekerasan.

Kehidupan kita akan berubah apabila dimulai dengan perubahan diri, keluarga dan persekitaran.

Mahkota orang tua adalah anak cucunya dan kehormatan anak-anak adalah kerana nenek moyang mereka.

Apabila setiap ahli keluarga saling mencintai, menyayangi, dan saling mengalah, nescaya seluruh masyarakat akan menjadi baik, aman dan damai.

Keharmonian keluarga terletak pada sikap tanggungjawab dan terbangunnya komunikasi yang sihat diantara ahli keluarga.

Komunikasi dalam keluarga akan senantiasa terpelihara selama komunikasi dengan Allah pun tetap terjaga.

Keluarga yang dekat dengan Allah akan menjadi keluarga yang layak ditolong olehNya dalam setiap urusannya.

Rasul saw bersabda, paling dekat dengan ku kedudukannya kelak pada hari kiamat adalah orang yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kamu ialah yang paling baik terhadap keluarganya.

Barangsiapa bersusah payah mencari nafkah untuk keluarganya, maka dia adalah seumpama seorang mujahid dijalan Allah.

Warisan termahal dan terbaik dari diri kita untuk keluarga, keturunan, dan masyarakat adalah keindahan akhlak kita.

Allah mencintai orang-orang yang selalu berjuang memperbaiki diri, keluarga dan masyarakat.

Cintailah suami atau isteri kita dengan memuliakan ibubapa dan keluarganya.

Bagaimana kita bersikap kepada anak-anak kita, begitu pulalah mereka akan bersikap kepada kita. Maka berikan sikap yang terbaik kepada mereka

Jika Allah cinta kepada sebuah keluarga, maka salah satu cirinya ialah keluarga itu dibukakan hati untuk ilmu agama.

Kebahagiaan sesuatu keluarga bukanlah diukur dari segi mata-benda, tapi sejauh mana keta’atan keluarga kepada Allah.

Ibadah seorang ibu adalah modal bagi lahirnya anak-anak yang soleh yang akan menjadi benteng bagi ibubapanya kelak di akhirat.

About these ads

The URI to TrackBack this entry is: http://permatakata.wordpress.com/2008/04/17/mutiara-kata-keluarga-bahagia/trackback/

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini.

72 KomenTinggalkan komen

  1. salam kenal akh,,, blog nya seru euy,,,,

    salam kenal jugak mas ade dan makasih ya udah berkunjung.
    blog ku ini biasa-biasa aja, malah sangat minimalist. blogmu itu yang hebat.

    • Assalammualaikum wr wb……
      salam kenal,
      sungguh indah rangkaian kata2 mutiranya, subhanalloh…..

      SAlam, yanie

      • terima kasih. segala yg baik adalah dari Allah, maka segala pujian adalah bagi Allah.

  2. semoga kita semua termasuk dalam golongan orang2 yang dibukakan hati untuk ilmu agama..
    amin..

    amiin… dan juga diberi taufiq untuk mempraktikkan apa saja yang dipelajari. jazzakallahu khair.

    • insyallah….agar Allah memberkati keluarga kita….amin

  3. assalamu’alaikum wr wb,

    sungguh ungkapan kata mutiara yang bermakna dalam, keindahan sejati dari kebahagiaan hakiki sebuah keluarga teladan. mg2 kita diberiNya hidayah untuk selalu berpegang teguh dg tuntunan ajaranNya, amin. Salam hormat dan jabat hangat dari kota Malang yang dingin…..(jazakallah atas jamuan makan yang tak terlupakan, mg2 Allah membalas kebaikan bapak sekeluarga, amin)

    .
    wa’alaikumussalaam wr wb Pak Moes,

    terima kasih karena udah sudi mampir dan meluangkan waktu untuk berkomentar, juga amiin atas doanya. ditunggu Bapak dan keluarga berkunjung ke malaysia, semoga dapat bertemu kembali.

    Salaam
    exzede

  4. terima kasih. artikel ni blh bantu saya dlm periksa

  5. Trms buat smua na. . .qt prlu mengetahui,betapa hebt na tuhan.
    Dia slalu kuat kan qt untk menempuh na.jngn smpai qt lupa bersyukr atas sgla yng qt punya.

    Sya bngga jd anak keluarga yng harmonìs.

    Thnx

  6. Indah skali kata2 ini…bikinku tenang dan terus merenung….

    • pintu hidayah sudah terbuka buat mu teman…

  7. Moga kita mendapatkan keluarga bahagia. salam kenal buat semua

    • Aamin.. salam kenal juga.

  8. Assalamualaikum.. mmg byk manfaatnya terutama pljr mcm sy.. terima ksh..

  9. Selalu Terbesit Dalam Hati Tuk Bersama Kalian My Family…
    Tapi Demi Cita2 Ini Aku Harus Bisa Jauh Dari Kalian.

    Terima Kasih Untuk Kalimat2 Indah Ini….

    Salam

    Indra

  10. Sangat tenang bila membaca artikel ini…terimakasih.

  11. tng sungguh ketika mmbca artikel ini.tq…

  12. subhanallah ..keindahan yg membawa sejuta kemenangan dlm keluarga yg sakinah…dan di rahmati Allah.

  13. ALHAMDULILLAH

  14. aminnn
    semoga than membri kan yg terbaik bgi seluruh umatx
    dan menerima hamba2x untuk memeluk orang yg di sayangix

  15. kanjeng Nabi siang malam selalu menangis melihat umatnya selalu berbuat dosa dan maksiat ……!

  16. sUb’haNaaLlaH,,,,
    sungguh mUlia sekalI kaTa2 yanG tercipta di Dunia iNI,,
    amIn

  17. Ahamdulillah syukur pada Allah telah menolong ku menyiapkan kerja kursus sejarah tingkatan 1 ku dan juga terima kasih kepada tuan blog ini

    • o gitu? sama-sama. datang lagi ya.

  18. ok bngt. sy sudah brkeluarga sudah 4th tdak brtemu dg keluarga sy, pernikahan sy pun tnpa ada keluarga. sy mohon tlg kirim kata2 pesan untuk sy. terima kasih. sy tggu di no 0838xxxxxx
    terima kasih

    • maaf, saya tidak mengendalikan blog konsultasi. carilah jawabannya pasti ada jalannya jika berusaha.

  19. keluarga adalah orang yang terdekat dan yang paling mengerti kita

  20. keluarga bahagia

  21. tempat yang aku senang ketika ku leteh dari kerjaan

  22. SUBHANALLAH… rangkaian kata2 yang mnyntuh hati…

  23. S.I.I.P bagus banget kata kata yang tertulis di atas tadi,bermanfaat+bermakna.

    • jika diamalkan bertambah bagus.

  24. bAgaiKan tetesAn Air mAta Ku

  25. siiip……, menyentu hati

  26. Aku (sllu) merindukan sbuah keluarga yg baik…jg normal…apaadanya…dan bkan…adaapanya…
    Trima-ksih tas msukannya..
    Gbu

  27. Dlm dilema keluargaku… skrng…
    Pnghalang keluargaku bkanlah prmpuan (yg sprti byasanya…)
    pi adlh 0rtu se0rg hajjah mertua prmpuan…
    Yg mau mnjd0hkn suami’ku dg prmpuan tua….plhan’a..!!
    0MG

  28. kta-kta bijak yang bagus..aku ijin share ya;0 btw blognya bagus…mampir juga ke blogku

  29. Smga aku termasuk dalam golongan istri yang solehah. Amin

    • amiin

  30. Keluargalah yg paling setia menemani kita aplg bpak am ibu

  31. terima kasih kepada tuan punya blog karana saya dapat mencari ape

    yg saya nak cari dalam blog ini.Sekali lagi thanks…

  32. Semoga kita senentiasa mendapat kebahagiaan dunia akhirat, amin

  33. mantep dan sangat menyentuh hati

    • terima kasih.

  34. MANTAP BANGET KATA-KATANYA, TAK COPY YA…
    TRIMS SEBELUMNYA

  35. sebelumnya saya minta maaf kata2 nya saya copy habisnya bagus2 banget si untuk motifasi kehidupan seseorang termasuk saya…. makasih sebelumnya ….

  36. impian saya punya keluarga bahagia dan harmonis,, terimakasih buat motifasinya,,, itu sangat luar biasa :)

  37. Hebattt…

  38. […] MUTIARA KATA KELUARGA BAHAGIA ikuti kisah lanjut di permatakata dan ikutlah kata kakjie hidup biar sedap. Posts Related to 10 MUTIARA KATA KELUARGA BAHAGIABILA […]

  39. subhanallah sungguh indah kata-kata diatas, maha besar allah semoga kita semua diberi kebaikan baik di dunia maupun diakhirat kelak. amin

    • amiin ya robbal aalamin

  40. mantabbbb..

    • terima kasih

  41. indah kata-kata nya….
    Mantappp!!!

  42. Alhamdulillah….dapat menambah wawasan… smg Allah membalas dg kebaikan…amin

    • amiin ya Allah

  43. bagussss bngtt kata”mutiara’y,,,,makasih sebelum’y..

    • makasih juga karena uda dateng

  44. keluarga yg baik jg menciptakan keluarga yg bertakwa…………

  45. Sangat inspiratif sekali… Terima kasih atas tulisannya… Semoga aku dan keluarga dapat menjadi keluarga bahagia di bawah naungan Islami…

  46. amin semoga jadi anak yang soleh

  47. Bestnyeerrrrrrrrr

  48. adem banget dengernya :) follow donk my blog http://lovemfamily.blogspot.com/ juga tentang keluarga lho. langsung di follback

  49. Semoga menjadi pedoman untuk orang tua dan anak-anak di dunia ini..
    Subbhanallah. .

  50. keluarga bahagia tanggungjawab bersama….jadikan keleuarga kita selamt d dunia akhirat

  51. kebahagian mesti dicari di doakn,, diusahakn,, kebahagiaan dunia akhirat milik kita jika berusaha dr sekarang

  52. salam kenal semua…saya doakan keluarga kita selamat dari kejahatan

  53. amin alhamdulillah

  54. Dari blog ini ku bisa belajar mjadi suami yg baik”trims

  55. Muantap

  56. Alhamdulillah bs menemukan Blog ini,,sungguh bermanfaat sekali,, dan maaf ya jika sering copas.. heheheeee

  57. Selamat Pagi untuK Keluarga Kecil QU Selamat berbahagia

  58. assalamualaiku,,
    bagus sekali kak2 itu,,,


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 251 other followers

%d bloggers like this: