Mukadimah

Assalamualaikum dan Selamat Datang ke Blog saya yang tidak sepertinya ini. Tentu anda sudah menduga bahawa blog ini dihasilkan oleh warga Malaysia daripada bahasa yang digunakan. Saya lebih suka jika bahasa yang digunakan disebut sebagai bahasa nusantara, kerana anda yang berasal dari Indonesia, Singapura dan Brunei juga boleh memahaminya dengan baik, walaupun mungkin ada istilah atau ungkapan yang terasa asing, tetapi saya rasa bisa saja difahami.

Anda juga akan mendapati kata-kata pedoman yang dipaparkan di sini tidak menyertakan nama pemilik kata-kata tersebut. Apalah ada pada nama, malah akan membuat kita prejudis dan menilai orang yang membuahkan kata-kata yang baik itu, sedangkan yang penting, kita dapat mengamalkan kata-kata itu sehingga ianya menjadi sifat semulajadi kita. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang baik-baik dan orang lain juga mendapat manfaat daripada amalan yang terbit dari hati yang bening dan ikhlas.

Tidak ada hakcipta terpelihara untuk ilmu yang datangnya dari maha Esa.  Bahkan kita dituntut untuk menyebarkan apa yang kita tahu. Maka sebarkanlah apa saja yang anda fikirkan perlu disebarkan. Tidak perlu link kembali atau minta izin.  Apa yang anda baca di sini hanyalah maklumat. Ianya akan menjadi ilmu yang manfaat apabila diamalkan. Dan jika kita sampaikan ilmu yang kita ada kepada orang lain, maka Allah akan menganugerahkan kepada kita ilmu yang belum kita tahu.

Terima kasih kerana sudi mampir ke blog saya yang serba ringkas ini. Sudi juga kiranya kalau dapat, meninggalkan kata dua untuk pedoman saya, juga untuk pengunjung yang bakal datang. Semoga kita sentiasa berada didalam kesejahteraan.

Salaam, exzede

Diterbitkan on Disember 4, 2007 at 3:04 am  Comments (51)  

The URI to TrackBack this entry is: https://permatakata.wordpress.com/mukadimah/trackback/

RSS feed for comments on this post.

51 KomenTinggalkan komen

  1. salam damai,,

    blog yang ringkas,, tapi mengingatkan banyak tentang hal-hal kecil.

    😀

    Terima kasih atas kunjungannya. iya mas, secara kecil-kecilan aja mengkatalogkan semua kata-kata yang baik-baik yang ada didalam simpanan saya. Kata orang, doing little things well is a step towards doing big things better. :))

  2. Salam… Bila meng-Kaji,Kritik dan Kantoi… Blog yang baik dan bagus. Seperti yang dikatakan diatas, ringkas tapi padat… Teruskan Usaha!

    terima kasih kipp.

  3. Assalamualaikum warahmatullah,

    Terima kasih di atas jemputan ke sini…

    Pastinya saya akan selalu lagi ke sini…Sungguh banyak mutiara dan permata kata-kata yang boleh dikutip dan dibuat hiasan hidup dan diri dari sini…

    Wasalam…

    Waalaikum salaam dan terima kasih kerana sudi berkunjung. walaupun banyak mutiara dan permata, bagi diri saya masih belum dapat menggilapnya sehingga ianya menjadi seperti yang puan katakan, ‘hiasan hidup’. Maksud saya mengamalkan kata-kata tersebut sehingga ianya menjadi sikap dan keperibadian saya.

  4. 🙂

    ====
    🙂 🙂 🙂

  5. aiii…salam…

    salaam juga.. thanks for coming

  6. does anyone knows if there is any other information about this subject in other languages?

    I have also published quotes in english, please go to http://wizdompath.wordpress.com

  7. Bagus sekali Mas Blognya…
    Betul2 merupakan permata yang tertata rapi…

    Barakallahu fiik…

    Jazzana wa iya kum, dan Salaam buat Bapak Abu Afkar. Syukur dan saya merasa sangat beruntung atas kunjungan Bapak ke blog saya yang sangat minimal ini. Silahkan Bapak berbagi ilmu di sini yah…

  8. Assalamu’alaikum saudaraku exzede,

    Bagaimana gerangan kabarnya? semoga sentiasa sehat.
    Saya mengundang antum untuk mengisi kesan di http://zidaburika.wordpress.com/blogroll/ , yg mana nanti komentar yg ada otomatis menjadi bagian dari blogroll itu sendiri. Jangan lupa untuk meninggalkan link blog antum di sana.

    Atas perhatian saya ucap terima kasih.
    Jazakallah.

    Wassalam.

    salaam mas rozi, terima kasih atas kunjungan buat kesekian kalinya. terima kasih juga atas undangannya, InsyaAllah kamu akan mendapati kesan telapak kakiku sudah ada disana.
    salaam

  9. assalamualaikum,

    Alhamdulillah berpeluang ke sini, blog yang sangat saya minati, mudah2an setiap langkah kita membawa barkath dunia akhirat…

    HATI itu umpama pedang, ILMU adalah batu asahnya. Tiada gunanya pedang yang tumpul dan berkarat. Tiada guru yang tidak pernah menjadi murid…HUKAMAK

    waalaikum salaam warahmatullah, saudaraku putra. terima kasih kerana sudi bertandang ke blog saya dan juga kata-kata hikmah di atas. mudah-mudahan kita senantiasa mengasah pedang kita.

    datang laa lagi senang-senang 8)

  10. assalamualaikum… salam kenalan dari Kak Aida. nanti ada kelapangan Kak Aida dtg lagi kat blog ini… insyaallah.
    http://aidammt.wordpress.com

    wa’alaikum salaam warahmatullah, akak. terima kasih bebanyak kerana sudi bertandang ke blog saya. rasa macam nak tabur nasi kunyit dan renjis air mawar menyambut kedatangan akak di sini. kebetulan juga saya di melaka nih. nanti senang2 kita borak akak yer..

  11. Salam,

    saya gembira menemui blog ini. Keep on updated yer..

    🙂

    • InsyaAllah. kadang-kadang saya terlalu sibuk….

  12. Selamat Hari Kebangsaan Kepada Tuan,

    Wadah penulisan ini selalu menjadi inspirasi kata diri bagi saya. Semoga penulisan yang amat baik ini diteruskan.

    Tak lupa juga,

    Selamat Berpuasa

    Razifembi@Relaxjom

  13. ass.maaf sbelumnya,tp sya seneng bsa dpat sdikt ilmu dri blok ini,cuma isi blok ini suptansi materi kurang jelas,jadi sya kurang puas..trimsss

    • salaam sdr,
      maaf, coretan-coretan di blog ini adalah peringatan buat saya sendiri pertama-tama dan kalau dapat dimanfaatkan oleh orang lain, saya bersyukur kpd Illahi, jika tidak, itu adalah karena kelemahan diri saya sendiri dan saya beristighfar kpd Allah dan memohon maaf daripada sdr jika ianya tidak dapat memenuhi keperluan sdr.

  14. mohon izin copy ya.

  15. SALAM…
    terima kasih krana hasilkan web yang sngat bermanfaat dan “cantik” ini…suka sangat blog nie,kerana bahan bacaanya tersusun dan sangat bermanfaat untuk saya jdikan pedoman dan tauladan..
    sbgai umat islam,slain sling mgingati scr lisan,melalui internet juga kta dapat memanfaatkannya utk umat islam sejagat..

  16. saya minta kbnaran copy bhan2 bcaan sini utk dletakn dlm lmn sosial sy

    • salam anis, semua yg cantik itu adalah dari Allah, blog ini sangat2 minimal dan sebenarnya pandangan yg baik itu adalah dari hati dan pemikiran anda yg positif.

      silakanlah mengambil apa2 saja dari sini dan tidak perlu meminta kebenaran.

  17. Ruangan yang sangat saya minati.

    • Terima kasih. komen anda memberi semangat untuk saya sentiasa mengemaskinikan blog ini dengan posting-posting yang baru, insyaAllah.

  18. sungguh baik hati si pemilik blog ini…..kata-kata juag sgt menyentuh hati..

    • terima kasih. saya bukanlah seperti yang anda sangkakan, tetapi saya sangat mengharapkan bahawa itulah juga pandangan Allah dan RasulNya terhadap saya.

  19. Assalamua’laikum wbkt,

    Alhamdulillah wahana blog ini berupaya dalam perkongsian dan percambahan ilmi sesama umat manusia =) Mudah-mudahan tekal dalam merintis epistemologi berterusan, insyaAllah.

    Wassalam

  20. assalamualaikum.. sangat meminati ruangan ini. from kl.. 🙂 thanks.
    jadikan panduan dan pedoman untuk dri sendiri 🙂

    • you’re most welcome

  21. assalamualaikum…blog yg cukup padat.Ada isi2 yg telah saya copy ke dalam blog saya.harap d halalkan segalanya.terima kasih.semoga ALLAH jua yg membalasnya.

    • Waalaikumussalaam dan amiin doanya. ambil ambil apa yg berkenan, tidak perlu mintak izin. ilmu semuanya datang dari khazanah Allah.

  22. Assallam’mualaikum,saya dari Malaysia..tahniah atas usah baik saudara..keep it on, you have done a very gud job…laksanankan tugasan kita..sebagai umat muhammad..dan tujuan Allah hidupkan kita di dunia ini…dakwah dan tarbiah..dengan apa cara pun..jangan pernah rasa jemu…’Allah hu akbar”

  23. assalamualaikum wbt..dalam pencarian sesuatu utk dibaca saya telah ketemu dgan blog saudara ini dan alhamdullillah bnyk isi isi di ruangan saudara ini sgt ber”isi” yg boleh di jadikan panduan dan pedoman utk diri sendiri dan org2 terdekat dgan saya..terimakaseh…

  24. Assalamualaikum .
    Artikel yang bagus exzede .. saye suke bace ape yang ade didalam blog ne ..
    Jangan lupa mampir di blog saye ye .

    http://phytoplanktonic.blogspot.com/

    Makaseh

  25. Assalamu’alaykum,
    Salam ukhuwwah saudara Exede…Terima kasih
    krn menghasilkan blog yg sangat menarik dgn kata2 yg penuh hikmah dan bermanfaat…semoga usaha murni anda dirahmati dan dimuliakan Allah dan RasulNya dunia wal’akhirat..Aamiin…

    • amiin ya rabbal aalamin. jazzakallah.

  26. Salam …Hanya Allah jua yang mampu membalasnya…
    JazakalLahu khaira……

    • wa iya kum

  27. […] Mukadimah […]

  28. Assalamualaikum exzede…

    Alhamdulillah ketemu web yang sangat bermanfaat dan tersusun untuk dijadikan panduan. Sudah pasti saya akan ke sini lagi…sungguh banyak mutiara dan permata kata2 yang boleh dikutip dan dibuat pengajaran untuk diri saya yang serba kekurangan ini…

    Jangan lupa sudi berkunjung di blog saye ye…
    http://saridahsenin.blogspot.com/

    Salam kenal dan Wassalam…

    • walaikum salaam dan salam kenal juga. terima kasih atas kunjungan dan Teratak Damai anda sangat menyejukkan hati saya.

  29. assalamualaikum..saya gembira jumpa blog ni..semoga kita di rahmati oleh NYA..insyaALLAH..selalu update..saya suka membacanya..

  30. Assalamualaikum:)

    Pertama kali terjumpa blog ini..hati terpikat dengan ilmu yang disampaikan..begitu bermanfaat & menarik sekali.Tahniah & syukur atas kesudian berkongsi ilmu di sini..InsyaAllah..apa yang di dapati di sini..boleh saya kongsikan kepada teman yang lain jua..

    Tksh.:)

  31. assalamualaikum…cantik blogger kamu,,,saya dapat memahami ape yg tertulis dan dapat mencari ape yg di cari,,,teruskan perjuangagn anda,,,hope kekal blogger nie,,untuk tatapan semua,,,,

  32. blog yang menarik dan sungguh banyak perisian tentang nasihat
    saya banyak copy ngak papa ya??

  33. Assalamualaikum..Contents of this writing has always been my inspiration for the word itself. Hopefully writing this very well continue.

    Wassalam

  34. Assalamualaikum salam kenal

  35. terima kasih atas kata2 hikmah yang saudara/i titipkan pada entry kisah buat pedoman. saya sgt menyukai gurindam nasihat yang saudara/i post. syukran ^_^

    • syukran juga karena udah datang

  36. Salam tuan, semoga semua jasa baik tuan diberikan pahala yang besar oleh Allah.. amin.. teruskan berkarya..

  37. Tahniah, banyak yang dapat dipelajari daripada blog saudara. Alhamdulillah saya sebarkan dalam ruangan FB saya dengan harapan permata kata itu dapat menjadi peringatan kepada saya sendiri dan orang lain pula. Semoga Allah swt terus memberikan inspirasi kepada saudara untuk berkarya ,aamiin..

    • Aamiin. Hanya ucapan terima kasih yg dapat saya ucapkan. semoga Allah yg memiliki khazanah yg luas memberikan kepada kita, segala2nya yg diperlukan utk kebahagiaan dan kejayaan kita di dunia dan di akhirat, amiin

  38. Assalamualaikum wbt, Alhamdulillah, syukran dgn empunya blog dpt juga ilmu dr blog ini dan dpt gak untuk mengisi masa kita smua dlm hidup d dunia ini, yg akan menuju k akhirat klk, moga moga kita selalu dlm naugan nya, amiiinnn.., Barakallahu..fiik

    • amiin kak has terima kasih doanya.


Tinggalkan komen