Tips Mendidik Anak

  • Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri.(Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan)
  • Berikan anak anda pelukan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk).
  • Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran).
  • Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya)
  • Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka membuatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.
  • Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).
  • Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka sebagai suatu bebanan kepada ibubapa mereka.
  • Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap.
  • Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.
  • Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak2 yg datangnya daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain.
  • Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.
  • Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka.. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.
  • Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.
  • Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.
  • Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.
  • Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibubapa.
  • Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja-kerja ofis selalunya lebih penting daripada keluarga.
  • Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka, tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.
  • Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda. Ibarat kain yang putih, terpulanglah kepada anda untuk mencorakkannya. Semuanya di tangan anda.
About these ads

The URI to TrackBack this entry is: http://permatakata.wordpress.com/2008/02/04/perihal-anak/trackback/

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini.

29 KomenTinggalkan komen

  1. bagai mana cara mendidik anak dari kecil supaya otaknya bisa menerima apa yang di ajartkan orang tua

    • saranku adalah.. sering2 anak kita diajak rekreasi entah itu yang menpunyai nilai pendidikan atau tempat2 hiburan yg layak untuk anak2 kecil…
      Dan disana mrk akan banyak menemukan pengalaman yg baru bagi mrk dan mrk akan cepat menangkap dengan seringnya diperkenalkan tempat2 yg baru.. otak mrk akan bekerja lebih maksimal… atau kalau dirumah sering2 nonton program2 pendidikan…
      Dan anak akan berkembang dan akan banyak pertanyaan yg mungkin anda sendiri menjadi bahan pelajaran untuk orang tua. Dan dengan sendirinya tampa di ajarkan orang tua.. mrk dengan tanggap menerima pendidikan dari orang tua atau dari guru mrk disekolah…
      Comment yg menutur pengalaman saya.

  2. bagai mana cara mendidik anak yang masih usia 1tahun

    menurut saya, biar aja dia bermain dengan teman-teman yang sebaya dirinya, dan di pantau dari jauh. mereka saling belajar mengajar. anak kecil belum paham maksud hidup jika diungkapkan dgn kata-kata, jadi tdk perlu khawatir.

    terima kasih karena sudi mampir dan berkomentar.

  3. benda-benda apa yang mudah dimengerti oleh anak-anak atau warna apa ya?

    pada hemat saya, anak-anak ngerti semua, kecuali menilai tahap situasi bahaya. maka dicoba semuanya tanpa rasa takut

  4. tanda-tanda apa yang nampak pada anak bila ingin berkomunikasi pada orang tua

    biasanya pada tenungan mata nya tepat ke mata kita (eyeball to eyeball)

  5. Bagaimana cara menghilangkan kebiasaan buruk anak saya yang berusia 6 thn seperti: tidak mau dikeramas/cuci rambut & cuci muka dgn sabun, selalu minta dibelikan mainan dan susah diatur.
    Adapun ini saya sampaikan karena sebelumnya anak di asuh oleh ibunya (kami bercerai), karena suatu hal, anak saya ambil & sudah 1 minggu dibawah asuhan saya.

    Terimakasih,
    Dede Supiandi

    • Mas Dede,
      namanya juga anak kecil – belum mengerti sesuatu apa pun. lantas, sudah menjadi tugas kita sebagai orang tua mereka untuk menerangkan logika sesuatu suruhan agar dapat difahami dan dikerjakan secara berterusan.

  6. bagaimana caranya kita untuk menangani anak-anak yang selalu bergaduh dan tidak pandai share barang.saya rungsing kadang-kadang dan tidak tahu bagaimana caranya dan selalu stress bila bunyi mereka bergaduh

    • puan, bukan namanya anak-anak kalau mereka tidak bergaduh. jauh kehadapan dalam hidup puan, puan akan merindukan hingar-bingar daripada anak-anak puan apabila mereka sudah meningkat dewasa. kadang-kadang dalam gaduh-gaduh itu, Allah mentarbiah mereka erti kasih-sayang, kemaafan dan menjadikan ibubapa mereka lebih matang dalam menangani karenah anak-anak.

      maaf jika saya tidak menjawab soalan puan dengan tepat kerana saya kira kaedah mendidik anak-anak adalah sesuatu yang sangat halus dan unik. hanya dari pengalaman lampau kita beserta petunjuk dari Allah yang akan menentukan cara terbaik untuk menangani situasi tersebut.

      pun begitu, saya terjumpa suatu artikel ringkas dalam bahasa inggeris tentang cara-cara menangani anak-anak ketika mereka bergaduh. mohon dirujuk di blog inggeris saya di sini.

      Maka Allah Pemilik sekalian alam lah yang lebih mengetahui.

  7. terima kasih infonya :) saya akan lebih sering memeluk anak saya, karena dialah anugerah terindah dalam hidup saya…

    • ya seharusnya begitu. anak adalah suatu anugerah Ilahi dan sebagai tanda kesyukuran, kita didiklah dia dengan cara terbaik – dengan penuh kasih sayang sejati seorang ibu. andaikata ibuku masih ada….

  8. sy singel parent , sy seorang pekerja , gimana si caranya walaupun sy sibuk , agar anak sy tetap dpt perhatian ekstra pdhl sy lelah , dan gimana caranya agar anak saya bisa jadi anak yg mandiri , penyayang jg cerdas ..mksh

    • berat juga ya masalah ini. ada sesiapa yang mau memberi buah fikiran?

      • mungkin anda adalah salah satu orang yg harus ikut undian lotre dari yang Maha Kuasa… aku doakan semoga Undian tersebut jatoh ketangan anda untuk buah hati yg anda dambakan…
        Bagaimana rumput halaman tumbuh dgn bagusnya kalau kita tidak merawatnya… ajaibkan… itulah kata2 yg dapat aku ucapkan..

  9. Thank 4 dat info..
    boleh x saya amik info ini utk di letakkan dalam blog saya..supaya lebih ramai ibu bapa dapat membaca dan menambah pembaikan dalam mendidik anak2 mereka..
    sekian.

  10. adakah anak ini satu bebenan kepada ibu bapa???
    kalau benar nyatakan contoh2 bebanan tersebut…

  11. banyak pengalaman yg aku dapat dari sini thaks ya…aku akan lebih menjaga dan menyayangi anakku dg baik.

  12. Bukannya saya mengeluh sebagai orang tua.. tapi saya menjadi bingung untuk menjelaskan atau memberikan suluhan kepada anak kami yg tercinta yg dalam tahap perkembangan.

    Anakku berusia 9thn dan menanjak usianya yg ke 10thn. Setiap pertanyaan selalu saya menjawab dgn jujur dan sesuai pengalam hidup saya.
    Anakku ini selalu mengeluh.. kenapa temanku kok punya aku tidak punya.. kenapa temanku kesana kok aku tidak kesana… anakku ini selalu membanding-bandingkan semuanya kepada teman-2nya… yg setauku semua omongan dari anak2 tersebut hanyalah impian dan hayalan belaka (jujur anakku ini tdk pernah berbohong tau berhayal2 dan dia merasa apa yg semua orang ucapkan adalah kenyataan krn kami mendidiknya sesuai dgn kenyataan).

    Kami termasuk keluarga yg lebih dari cukup pada umumnya. dan kami selalu berusaha mendidik anak kami untuk menjadi anak yg penuh percaya diri.
    Dan saya sebagai seorang ibu berkali2 menasehati kepada anakku “Didunia ini tidak ada yg dapat memuaskan kalau kita sendiri tidak pernah merasa puas dgn apa yg kita punya”.

    Dan aku selalu berkata kepadanya ;
    “apakah temanmu itu pernah pergi ketempat yg kita pernah kunjungi ? ” jawabannya tidak,
    “apakah temanmu itu punya apa yg dirimu punyai” jawabannya tidak.

    Dan akupun menjawab kepada dirinya..
    jgn pernah membanding2an sesuatu krn apa yg kita punya belum tentu mrk punya.
    Dan begitu jg apa yg mrk punya belum tentu kita punya..
    maka terimalah dgn bersyukur dgn apa yg kita punya.
    krn kita punya lebih dari apa yg anak2 pada umumnya punya.
    Kami selalu mencoba memenuhi apa yg mrk inginkan walau kadang tdk semuanya terpenuhi krn kami tidak mau mendidik anak kami menjadi orang yg egois.

    Tapi semua yg saya ucapkan ternyata tidak pernah masuk dalam pikiran anakku ini????

    Dan kadang kala jg aku selalu membuat dia bersemangat bila mendapatkan nilai yg kurang bagus… dan aku selalu mendorongnya untuk berusaha kalau anakku ini bisa mendapatkan nilai yg lebih bagus agar dia jgn bersedih hati…

    Itulah yg membuat kendala bagi saya… disambing saya harus bekata2 kepada anakku ini..
    “jgn membanding2kan yg membuat dia patah hati”.. dan di lain hal aku berucap…
    “kamu bisa.. orang lain bisa kenapa tidak… pasti bisa”..

    Mohon bantuannya apa yg harus saya perbuat untuk mendidik anak kami ini menjadi orang yg penuh percaya diri dan menerima kenyataaan yg memang harus dia terima dgn kata lain tidak mematahkan semangatnya…

    sebelumnya banyak terima kasih…

  13. penting untuk awal pendidikan anak kita adalah aqidah ( mengenal tuhannya), akhlakul karimah (orang tua harus langsung sebagai teladan), syari’ah (orang tua harus mencontohkan). dan makanan yang kita kasih ke anak adalah makanan yang halal dan bergizi(ibarat menanam tanaman unggul harus dari bibit yang unggul). marilah kita minta pertolongan Allah untuk mendapat bimbingan menjadi orang tua yang baik dan diberikan rizki yang halal.

  14. Terimakasih tipsnya sangat membantu kami,semoga berguna juga buat yang lain

  15. hai.. salam kenal yah..

  16. Salam..sy nk minta pendapat .saya ada 2 anak lelaki yang baru berusia 7 & 8 thn,masalahnya anak yang pertama ni susah untuk diajar..dia selalu bercakap bohong dan sekarang ni dh pandai mengambil duit dr rumah.sehinggakan adik nya pn terikut sama.pada mulanya anak ni tdk pernah berkelakuan begini tapi sejak kami berpindah kerja di tempat baru dan pergaulan mereka dgn anak setempat lah yang menjadi berubah…puas sudah sy menegur dan pernah terpukul demi menyedarkan dia..tapi sehingga kini tabiat ini masih berterusan.sy bimbang akan sikap anak sy.terima kasih

    • sungguh saya bukan pakar kemasyarakatan untuk memberi nasihat apalagi menyelesaikan masalah keluarga puan. tetapi semua punca permasalahan bermula dari hati yang tidak mempunyai kebesaran Allah di dalamnya. jika kita semua yakin bahawa Allah melihat apa yang kita buat, pasti dunia ini akan aman.

      dan penyelesaian bagi semua permasalahan ada di dalam solat. mintalah pertolongan dengan solat dan sabar, kerana solat itu mencegah dari keburukan dan kemungkaran. suruhlah anak anda bersolat apabila masuk waktunya. pada tahap umur 10 tahun, jika dia enggan, pukul lah dia (dengan cara yang betul).

      puan, contoh terbaik datangnya dari ibu-bapa.

      terima kasih atas kepercayaan puan terhadap saya, semoga puan menemui jalan penyelesaian yang terbaik.

      salaam

  17. anak saya kelas V setiap jam pelajaran olah raga selalu nggak diajak bermaian padahal anak sy tdk nakal,disebabkan ada anak yang nakal sehgg temenya takut pada pada anak yg nakal tersebut . akhirnya anak sy pindahkan ke sekolah lain,

  18. INFONYA BAGUS BANGEETTT…., !!!

  19. infonya sangat membantu bangettt….

  20. terima kasih banyak infonya, sangat bermanfaat…

    http://kafebuku.com/parenting-tiada-batas-kiat-mendidik-anak-dengan-hati-otak/

  21. Salam, tq/ Terimakasih informasinya sangat bermanfaat

  22. […] Tips Mendidik Anak […]


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 251 other followers

%d bloggers like this: